PORADNIK

Przygotowanie jachtu do sezonu wiosenneg

Początek sezonu
Zdejmujemy plandekę i wietrzymy wnętrze. Zamykamy wszystkie zawory i podpinamy pompy (jeśli zostały rozpięte jesienią) Rewizję zbiornika wody pitnej zakręcamy jeśli była odkręcana. Warto przejść się po pokładzie i poruszać wszystkimi okuciami, łatwo wyłapiemy te wymagające uszczelnienia. Samo dokręcenie nie wystarcza, należy obluzowane okucia odkręcić, oczyścić z resztek uszczelniacza, nałożyć nowy i skręcić powtórnie. Często to słupki i kosze dziobowe, luz na podwięziach wymaga dodatkowo kontroli odciągów.
Kontrola odciągu sztagownika, ewentualne dociągnięcie ściągacza (jeśli tam zastosowano)
Okienka otwierane i luki nieraz wymagają dociągnięcia na zawiasach aby same nie opadały po otwarciu. Dokładnie oglądamy cały maszt i takielunek, szukając poluzowanych nitów, śladów pęknięć przy spawach i kontrolujemy stan zawleczek. Lampy na maszcie i anteny też warto dokładnie skontrolować bo później będzie trudniej. Rolki wszystkie od fałów też warto sprawdzić czy nie stanęły. Końcówki ściągaczy jeśli były pogięte wymieniamy, nie prostować. Teraz można wygodnie dokonać napraw uszkodzeń burt albo zmienić nalepki. Malowanie dna to temat chyba znany. Jeśli jacht będzie wodowany dźwigiem to teraz łatwo skontrolować miecz i (lub wymienić fał). Miecz ze stali zwykłej jeśli nie był cynkowany ogniowo to warto co kilka lat wyjąć i zabezpieczyć farbami przed korozją oraz naprawić rolki. Myjąc dokładnie pokład możemy dodatkowo skontrolować szczelność okuć. Okna kiedyś były przyklejane na silikony i przykręcane wieloma śrubkami a jednak ciekły później. Teraz plexa jest przyklejana bez wkrętów i nie jest to wiedza tajemna więc nie Zaklejajcie srebrną taśmą tylko Naprawcie. Jeśli jacht zwodujemy to warto wejść do wnętrza i skontrolować wszystkie przejścia burtowe i pobory, okolice dławicy (silnik stacjonarny). Jeśli jest sucho to otwieramy zawory i powtórnie sprawdzamy. Kolejny raz przypominam: okolice pompy wody zaburtowej sprawdzić szczególnie dokładnie. Stawiamy maszt i
teraz można już płynąć do pomostu… aby skończyć taklowanie.
Tankujemy zbiornik wody do pełna i koniecznie kontrola otworu rewizyjnego i opasek na wlewie i odpowietrzaniu. Końcówki szotów i fałów warto poprawić zatapiając lub robiąc opaski, to pierwsza wskazówka dla gości czy właściciel dba o jacht. Najbardziej przykry widok dla szkutników to jachty gnijące w portach, znam takie co z portu nie wypłynęły przez cały sezon.

Przygotowanie jachtu do zimy

W wielu jachtach są instalacje wodne wymagające osuszania na zimę. Jeśli w jachcie jest zbiornik z wodą pitną to warto wszystko wypompować i jeśli jest rewizja to odkręcić i wytrzeć do sucha. Rewizję zostawić otwartą najlepiej ale wiosną koniecznie przed tankowaniem zakręcić i sprawdzić tankując. Krany i zawory pozostawić otwarte. Instalacja wody zaburtowej też wymaga osuszenia, pompy nieraz mają zawory zwrotne i wydmuchanie przez otwarty kran nie działa. Pompę warto odłączyć od instalacji i wydmuchać resztkę wody, często tak zostaje na zimę rozpięta. Znam kilka przypadków ZATOPIENIA jachtów wiosną z tego powodu więc koniecznie jakaś kartka na stole albo inny znak . Instalację wc morskiego osuszamy a na koniec borygo warto przepompować. Silnik stacjonarny – do poboru wody podpinamy borygo, odpalamy silnik i czekamy aż wydechem zacznie chlapać płynem kolorowym.
Wszelkie szafki i bakisty warto zostawić otwarte, materace pionowo niech się wietrzą.
Jachty raczej stawiajmy na lądzie w poziomie albo ze spadkiem do rufy. Wiele typów jachtów ma kieszeń suwklapy bez odpływów z przodu. Jeśli jacht będzie stał przechylony na dziób to deszczówka napełni kieszeń i zacznie napełniać wnętrze jachtu. Takie przypadki też znam, wiosną zobaczyć wnętrze jachtu z wodą po kostki to przykry widok. Oczywiście plandeka zabezpiecza przed tym ale bywa że zwieje ją. To Vivy, Corvety, Sasanki 660, Laguny 25.

Rejs jachtem śródlądowym na morze

Rady dla chcących popłynąć jachtem śródlądowym na morze

Dziś mogę powiedzieć, że pływanie jachtem śródlądowym po morzu jest możliwe i w miarę bezpieczne gdy zachowamy zdrowy rozsądek. Jacht powinien być sprawdzony wcześniej w ciężkich warunkach na śródlądziu a załoga jeśli ma obawy na Śniardwach niech zostanie na Mazurach. Moje wyposażenie to: kompas, mapy morskie papierowe, locja, mapa z anteną gps na laptopie, echosonda, światła nawigacyjne, pewny silnik z zewnętrznym zbiornikiem \6KM Yamaha\, jacht zabalastowany więcej niż w projekcie, szelki, rakietnica NIRO. Brak chyba najbardziej Ukfki. Cumy nie cieńsze niż 12mm i przynajmniej 4 szt po 10m. Zapas paliwa niezbędny

Prognozy pogody to podstawa \w każdym porcie dostępne w Bosmanatach\, przeloty między portami do 8 godzin. Gdy wiatr słabł albo coś się działo z pogodą silnik pełen gaz i do portu. Wielokrotnie przydawał się genaker bo zdecydowanie zwiększał prędkości. Możliwość szybkiego refowania niezbędna.

W trakcie płynięcia często zrobienie herbaty jest niemożliwe bo nie można trafić do szklanki więc przydałby się termos i suchy prowiant \kabanosy, batoniki itp. W portach morskich jest zdecydowanie więcej miejsca na manewry niż na Mazurach więc aby się udało trafić w główki a dalej to już łatwo. Halsowanie pod falę i wiatr 5 B jest nierealne. Przy 4 B byłem w stanie na silniku płynąć pod falę z prędkością 3w i jacht zachowywał się jak korek wchodząc na fale bez prysznica na pokładzie. Wychodziłem z portów zawsze rano aby mieć zapas czasu. Przechyłów jakiś szczególnych nie było ale refowałem się z wyprzedzeni. Wypływać z naładowanymi akumulatorami. Spis numerów tel. Bosmanatów i Ratownictwa.

Zalecane doposażenie jachtu śródlądowego na rejs morski

światła nawigacyjne, podsalingowe kompas z podświetleniem niezawodny silnik z zewnętrznym zbiornikiem paliwa relingi na kabinie i w zejściówce przy schodach szybkie refowanie grota fok sztormowy pasy podwójne i na rufie ukfka stacjonarna albo ręczna echosonda cumy dodatkowe \4x 10m fi12\ blokada steru w pozycji opuszczonej blokada rumpla rejestracja morska POL ……. malowanie dna antyosmoza i antyfuling koniecznie genaker dodatkowy akumulator, ładowarka+ instalacja 230V flaglinki na salingach i banderki: Niemiec, Dani, Szwecji, Litwy, Rosji? flagsztok z banderką polską niezbędny koło ratunkowe z liną pływającą 20m fi 8mm, drugie koło pompa zęzowa automat miecz cynkowany ogniowo duża kotwica \7,5kg\ z liną fi 12mm x25mb dodatkowe odbijacze \ w sumie min.6 szt\ kapoki z atestem szelki z wąsami komórka w wodoodpornym pokrowcu, rakietnica mapy morskie papierowe, locja, gps

Co sprawdzić kupując jacht używany

Wziąć kumpla bo będzie bardziej chłodno oceniał jacht\ albo szkutnika\
Dno obejrzeć szukając miejsc po naprawach, małych bąbelków , pęcherzyków\ osmoza\
Jeśli dno jest zabezpieczone farbami spytać o rodzaj i firmę
Żelkot na burtach i pokładzie sprawdzić szukając odprysków, zmatowień i śladów napraw
Jeśli jacht był malowany szukać miejsc odpadania farby \koło okien, przy okuciach\
spytać jakim lakierem był malowany i czy tylko raz
Przejść się po pokładzie słuchając czy nie trzeszczy lub ugina, poruszać wszystkimi okuciami
Sprawdzić czy miecz się łatwo opuszcza i podnosi
wnętrze zęzy ma być suche
sprawdzić czy w szafkach nie śmierdzi zgnilizną
sprawdzić szczególnie dolne części grodzi czy nie mają śladów gnicia
komora kotwiczna i bakisty w kokpicie czy farba we wnętrzu się nie łuszczy
Postawić żagle samodzielnie
Położyć i postawić maszt
Sprawdzić wszystkie lampki, stan akumulatora, kuchenkę
Obejrzeć spodnie strony materacy
Nie sugerować się datą produkcji z dowodu rejestracyjnego
Jeśli to możliwe obejrzeć powtórnie jacht podczas deszczu szukając przecieków
\okna, luk, podwięzi\
jeśli jest silnik koniecznie sprawdzić numery \ bywa że zostały usunięte a wtedy nie kupować silnika\
Spisać wyposażenie ruchome sprzedawane razem z jachtem jeśli przejęcie będzie póżniej: \ kotwice, butle, koła, kapoki, obijacze, akumulator, wiosła \
Najlepiej jacht kupować na wodzie bo jest możliwość pożeglowania i najlepszego sprawdzenia
Jachty po czarterowe są najtańsze ale z prywatnych rąk można trafić prawdziwe perełki
Najtaniej się kupuje późną jesienią a najdrożej w maju